Sådan handler du ved en skadet bil
Vi kender alle følelsen, når bilen pludselig ikke fungerer, som den skal. Det kan være en stor irritationsfaktor, for bilen kan sjældent undværes. Derfor får du her nogle gode råd til, hvad du kan gøre, når du oplever, at din bil bliver skadet. Det vigtigste er, at du sørger for at anmelde skaden hurtigst muligt til forsikringen. Du bør eventuelt tage billeder og få oplysninger for modparten, hvis du er blevet påkørt. Find desuden ud af, hvilken forsikring du har, hvis det ikke er din bil, du har kørt i på det givne tidspunkt.
Find den nærmeste autoværksted
Når du har kontaktet dit forsikringsselskab, bør du kigge forbi det nærmeste autoværksted. Kan bilen stadig køre, kan du frit vælge, hvilket autoværksted du benytter. Har den taget så meget skade, at den ikke længere kan køre, bør du ringe til vejhjælp for at få den transporteret til et autoværksted. Find desuden ud af, om forsikringen dækker transporten, eller om du selv skal betale for det. På et autoværksted kan din bil blive lavet på kort tid, så du igen kan køre fra A til B. På den måde undgår du, at din hverdag bliver mere besværlig end højst nødvendigt.
Vurdering og afregning
Det er forsikringsselskabets taksator, der vurderer omfanget af skaden på din bil. Her afregnes med autoværkstedet, og du skal betale selvrisiko. Er det ikke din skyld og ved du ikke, hvem der har forsaget skaden, skal du stadig betale selvrisiko. Det kan derfor være en uheldig situation at havne i, hvis din bil er blevet skadet, uden at du selv har været til stede. Uanset hvordan det er sket, bør du tale med dit forsikringsselskab om det. De vil ud fra din beretning finde frem til den rigtige løsning på den finansielle del af problemet.