Mænd og stress er et tabu

I Danmark er meget psykisk sygdom tabuiseret. Især er der et tabu omkring mænd og stress. Selvom stress ikke er en sygdom, der nødvendigvis leves med gennem hele livet, er det stadig en kamp. Tabuet omkring stress er også en faktor, der nogle gange er med til at forværre sygdommen, hvis det samtidigt ikke er “accepteret” i det brede samfund eller af mænd selv, at mænd kan få stress. Der er brug for mænd, der gør op med tabuet omkring mænd og stress. Mænd der er kommet ud på den anden side, og ved hvor meget de har lært undervejs i deres kamp mod stress. Mænd der kan berette om, hvordan meditation er en af de vigtigste redskaber til at slappe af og fokusere.

 

Meditation er for alle

Meditation er måske mest udbredt blandt den spirituelle del af befolkningen. Men meditation er faktisk for alle, og især også for mænd der har brug for at finde indre ro, slappe af og fokusere på øjeblikket. Det er et fantastisk redskab, som kan bruges både ude og hjemme. Nybegyndere kan få mere læring om meditation med nogle timers undervisning i meditation enten online eller fysisk, så de ved, hvordan teknikkerne virker. Man kan meditere hvor og hvornår, man vil. Det er vigtigt at have en rutine med at meditere hver dag, hvis man vil have størst udbytte. Anbefalingen for en nybegynder kan være daglig meditation på 15 min. I 30 dage. Det vil have en effekt.

 

Guide til at meditere

  • Find ud af, om det fungerer bedst for dig at sidde op eller ligge ned.
  • Find ud af, om det fungerer bedst med lukkede eller åbne øjne for dig.
  • Bliv ikke forstyrret under meditationen af hverken skrigende børn eller mobiltelefonen. Find eventuelt ud af, hvorhenne du bedst finder ro. Meditation udenfor kan anbefales!
  • Find ud af, om det kunne være spændende for dig at føre en meditationsdagbog. Det vil være en fordel, hvis du har tanker og vaner, du gerne vil ændre, hvis du får nedskrevet dine oplevelser under meditation.
  • Sidst, øv dig og accepter at det kan tage tid at finde den helt rigtige teknik.